Direktlänk till inlägg 12 juni 2013

Kapitel 27

Av Hon som skriver - 12 juni 2013 08:15

"Jag ska gå och titta efter vilken avdelning han var i." sa Ron och reste sig upp. På vägen förbi Jillian råkade han knuffa till henne. Hon spillde då ut hela sin bläckflaska över det nya pergamentpappret som hon börjat skriva på. Hon frös som en staty och vred sedan huvudet långsamt mot Ron som stod och bet i sin underläpp. 

"Förlåt ..." sa han och såg verkligen ångrande ut. 

Jillian förblev tyst med läpparna hårt pressade mot varandra. 

"Jag kan fixa ..." sa Hermione, men Jillian höjde handen och tystade henne. Hon stirrade framför sig en liten stund och började sedan knyckla ihop pergamentpappret som det droppade bläck från. Hennes händer blev helt svarta av bläcket, men hon brydde sig inte. Inte nu. Hon packade ihop sina saker utan ett ord och lämnade bordet lika tyst. Amanda anslöt sig till henne och de gick tillsammans till ett annat bord i biblioteket. Ron hade förstört hennes nästan färdiga skolarbete två gånger, båda på grund av Hagrid. Flickorna slog sig ner och Jillian tog fram ännu ett pergamentpapper och började om på sin uppsats.

"Drakar!" viskade Ron upphetsat från andra sidan en av bokhyllorna, tillräckligt högt för att Jillian och Amanda skulle höra. "Hagrid höll på att slå upp saker om drakar! Titta på det här: Draksorter i Storbritannien och på Irland; från ägg till Inferno, en handbok för drakskötare.

"Hagrid har alltid velat ha en drake, det berättade han för mig första gången jag träffade honom." sa Harry.

"Men det strider mot våra lagar." sa Ron. "Drakuppfödning förbjöds i lag genom Trollkarlsavtalet 1709, det vet ju varenda kotte. Det är svårt att hindra Mugglarna från att lägga märke till oss om vi har drakar i trädgården bakom huset - och man kan i vilket fall inte tämja dem, det är farligt. Ni skulle se brännsåren som Charlie fick av vilda drakar i Rumänien."

Jillian slutade lyssna och återgick till att skriva sin uppsats. Det var inte så lätt, nu när hon skrivit det två gånger redan. Hon stirrade hela tiden omkring på bordet och tittade noga på den nya bläckflaskan hon tagit fram. Om uppsatsen blev förstörd igen skulle hon skita i det och kopiera Amandas eller Hermiones, för deras var redan klara. Amanda började istället på en uppsats till Trollkonsthistorian. 

"Tror du att den där Hagrid föder upp drakar?" frågade Amanda med låg röst. 

"Skulle inte förvåna mig." sa Jillian och blängde på bläckflaskan. "Han är bra konstig, eller hur?" 

"Ja, hur kan man försäga sig så mycket som han gjort liksom." 
"Vad menar du?" frågade Jillian och tittade upp på Amanda. 

"Jag menar, han var ju den som nämnde det där med Nicolas Flamel från början. Om han aldrig nämnt det skulle du slippa vara med de där Gryffindorarna." 

Jillian nickade och tittade ner på sitt papper. 

"Vi kanske ska gå ner till Slytherin en stund innan middagen?" sa hon. 

"Visst." 

De började packa ihop sina saker och lämnade sedan biblioteket. Jillian gick med bläckflaskan i handen, för att hennes uppsats inte skulle förstöras igen. 


"Amanda, jag kom på något." sa Jillian när de sedan satt nere i Slytherins sällskapsrum. "Vi kanske borde gå ner och kolla vad det är Hagrid gör egentligen." 

Amanda nickade. "Tänk om han faktiskt har en drake där." 

Flickorna reste sig upp och började gå mot huvudentrén. När de gick över skolans marker fick de syn på Harry, Ron och Hermione som nästan var framme vid Hagrid. 

Jillian tog tag i Amandas arm och drog med henne ner bakom en sten. 

"De får inte se oss." sa hon och tittade menande på Amanda, som nickade. 

Harry och de andra klev in i stugan precis när Jillian kikade fram. Sedan nickade hon åt Amanda att kusten var klar, så de skyndade sig ner mot stugan. Utanför ena fönstret stod en tunna som de klättrade upp på och kikade sedan in i stugan. Där inne satt Harry, Hermione och Ron och pratade med Hagrid. I brasan låg en svart, oval skepnad som var misstänkt likt ett ägg. Sorgligt nog kunde de inte höra vad de sa där inne. 

"Han har en drake!" utbrast Amanda upphetsat och pekade på ägget i den öppna spisen. 

"Vi måste berätta för någon ..." sa Jillian. Men just då tittade Hermione upp mot fönstret där de stod, och de var tvungna att ducka. När Jillian tittade upp igen ramlade Amanda ner från tunnan och drog Jillian med sig. 

"Amanda!" utbrast Jillian och reste sig upp. "Tänk om de hörde oss!" 

Rons röda huvud syntes i fönstret och Jillian drog med sig Amanda till huskröken där de gömde sig. 

När Jillian kikade fram igen var Ron borta, så de sprang allt vad de kunde upp mot skolan, och hoppades att ingen skulle se dem. 


Några dagar senar vid frukosten gick Jillian och Draco genom matsalen. Draco fick syn på Harry, Hermione och Ron som satt tätt intill varandra och pratade, men man kunde höra vad de sa. 

"Hermione, hur många gånger i vårt liv kommer vi att få se en drake kläckas?"

Draco tittade på Jillian med ett lömskt leende. 

"Vi har lektioner, vi kommer att råka illa ut, och det är ingenting jämfört med vad Hagrid kommer att göra när nån upptäcker vad han håller på med ..."

Harry viskade nånting till dem och de tittade upp på Draco och Jillian. Jillian log och vinkade som om hon inte hade hört nånting, och Draco försökte göra det samma, men Jillian såg hur han misslyckades. Han skulle ju aldrig vinka åt dem, så det var kört redan där. 

De visste att Gryffindor hade Örtlära sista timmen, och att de var väldigt nära till Hagrids stuga. Slytherinarna skulle däremot hade Förvandlingskonst, och var där med långt borta därifrån. 

"Ska vi gå dit?" frågade Jillian Draco i en viskning. 

"Ja, det är väl klart?" svarade Draco. "Vi kommer kunna sätta dit dem sååå hårt." han flinade brett. 


När sista lektionen började slog de sig ner bredvid varandra. Båda hade svårt att koncentrera sig, de tittade hela tiden på klockan och professor McGonagall sa till dem hela tiden att de skulle lyssna och att hon skulle släppa iväg dem när lektionen var slut.

När den äntligen tog slut rusade Jillian och Draco iväg först av alla, och var långt borta i korridoren innan de andra ens lämnat klassrummet. De skyndade sig till närmste utgång, men när de kom fram till ytterdörren stannade Jillian, och Draco stannade också när han upptäckte vad som var framför dem. 

Jillian bara stirrade, och sa ingenting, men Draco öppnade munnen. 

"Vem i hela världen är du?" 

På golvet framför dem satt en blek, blond och gråögd flicka. Det var samma flicka som Jillian mött på Jullovet. 

"Hej, Jillian" sa flickan frånvarande och tittade upp i taket. 

Jillian svarade inte, utan började gå runt henne. 

"Vill du inte prata idag?" 

"Nej. Vi har bråttom." svarade hon tyst. 
"Jag förstår." sa flickan och lät lite besviken. "Men det var ändå trevligt att se dig igen." 

När de kommit ut ur skolan sa Draco:

"Vem i hela världen var det?" 

"Jag vet inte." svarade Jillian. "Jag vet iallafall inte vad hon heter, men hon är ganska konstig." 

"Det säger du inte." sa Draco och skrattade lite. 

De började springa igen och kom fram till Hagrids stuga. Draco gick runt stugan och hoppade upp på samma tunna som Jillian och Amanda stått på för några dagar sedan. Jillian hoppade upp bredvid honom och tittade in genom fönstret. Gardinerna var fördragna, men det fanns en liten springa i mellan så att man kunde titta in. 

"Herregud!" utbrast han. "Jilli, du måste se det här!" 

Jillian tittade in genom springan i gardinerna och fick se en svart, paraplylikande, benig, långnosig Drake spratla omkring på bordet där inne. 

"Vad i hela ..." Jillian fick inte fram mer. 

Ett par gnistor flög ut genom drakens stora näsborrar. Den vände sig plötsligt mot henne och stirrade med gulröda ögon. Jillian flyttade sig och Draco tittade in igen. 

Plötsligt blev Draco helt vit i ansiktet. 

"Spring!" sa han. 

"Va?" 

"Spring! De såg mig!" De hoppade ner från tunnan och sprang allt de hade mot skolan.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så, här var det äntligen! Jag har haft fullt upp de senaste dagarna, men idag hade jag lite tid att skriva! Snart sommarlov, och du som gissade att jag skulle hinna göra 7 kapitel innan skolavslutningen ... du hade liiiiite fel, men det gör såklart ingenting!


Kram på er och jag ska försöka bli lite bättre på att uppdatera!


P.S Det står 2-2 på omröstningen just nu! :O Jag måste veta vad jag ska göra! Rösta, Rösta, RÖSTA!  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hon som skriver - 28 september 2014 15:14

Hej!    Det var ju typ... väldigt länge sedan jag skrev någonting, och jag är ledsen för det.. men jag har i alla fall något jag vill berätta: Jag har blivit lite Potternörd igen, och tog redan på mina inloggningsuppgifter på Pottermore! Jag känn...

Av Hon som skriver - 25 april 2014 21:21

... till hogwartsnoveller! Bloggen fyller 1 år! På andra bloggar brukar man skriva nått långt, töntigt inlägg och tacka för året... men jag tänker fira med att lägga ut en novell istället! Jippi! Den kommer ut EXAKT 22.00 idag! Grattis till hogwartsn...

Av Hon som skriver - 14 april 2014 08:53

Esther hämtade sig en stund och var tyst med ett plågat uttryck i ansiktet. Sedan öppnade hon munnen igen, tvekade en sekund, och fortsatte sedan: ”Hon var det långt innan jag ens var född. Hon har nog varit det sen hon flyttade hemifrån, tro...

Av Hon som skriver - 14 april 2014 07:48

Min blogg är ju inte särskillt känd eller så, nu när det nästan har gått ett helt år. Och jag tror att jag har kommit på vad det beror på.    Jag menar.. I början så skrev jag om Harry Potter, och då hade jag väl en handfull följare, men sen när ...

Av Hon som skriver - 13 april 2014 08:26

Jag suger verkligen på att blogga. Jag håller på ett tag, sen börjar skolan och så kan jag inte fortsätta, för att jag blir för jäkla trött. Vad sur jag blir på mig själv.    Igår tog jag fram det senaste kapitlet av novellen i Word och läste ige...

Tjenna!


Hej där! Glad att du kom! Här kommer jag skriva korta noveller!

Fråga saker! Jag svarar!

11 besvarade frågor

RÖSTA! >:D

Jag tycker att den pågående novellen är
 sådär.
 okej.
 halvbra.
 bra.
 jättebra.

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Gästbok!

Länkar

Arkiv

RSS

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards